Studio Projects T3 - test profesionálního lampového mikrofonu

Studio Projects T3 - test profesionálního lampového mikrofonu
Studio Projects T3 - test profesionálního lampového mikrofonu

Firmu a její produkci jsme si již představili v předchozích dvou testech, čtenáře odkazuji na test mikrofonů Studio Projects B1, B3 v čísle 2008/03 a test modelů C1 a C3 v čísle 2008/04. Model T3 patří do série C.

Popis

Mikrofon dostanete v kartonové krabici, která skrývá hliníkový kufr. Nepíšu kufřík, protože tohle je opravdu macek (41 x 30 x 13 cm, 5 kg). V kufru najdete mikrofon, napájecí zdroj PS3, napájecí kabel k němu, mikrofonní držák (pavouk), molitanový vindšuc a speciální mikrofonní kabel mezi mikrofon a PS3. Ten má sedm žil, protože kromě audio signálu přenáší také krmení pro dvojitou triodu v mikrofonu a přepínání směrových charakteristik. Mikrofon má dvojitou 1,35' velkou kapsli napařenou šestimikronovou vrstvou zlata. Kapsle je konstrukce Braunmuhl-Weber. Tato konstrukce způsobuje to, že se frekvenční charakteristika mění u nízkých frekvencí z kardioidy na kouli. Předzesilovač je osazen dvojitou triodou 12AY7 (6072). Výstup je transformátorově symetrizovaný. Charakteristiky volíme otočným přepínačem s krokovým chodem na externím napáječi. K dispozici jich máme hned devět: kouli, širokou kardioidu, kardioidu, superkardioidu, hyperkardioidu, osmičku a mezipolohy. Označené jsou jen polohy koule, ledvina a osmička. Útlumový pad nebo hipass chybí.

 

Srovnání

Jak už jsem naznačil v předchozích testech, Studio Projects mají svůj zvuk. Tento model je zajímavý zejména poměrně nadstandardními devíti směrovými charakteristikami. Pro srovnání parametrů se podívejme na jeho možné konkurenty v této cenové kategorii:

Studio Projects TB1: kapsle 1', dvojitá trioda 6072, směrová charakteristika: kardioida. Frekvenční charakteristika 20 Hz-20 kHz, udaná bez tolerance (zdvih na výškách, vrcholící zhruba 5 dB na 11 kHz). Max. SPL: 128 dB, šum 16 dBA.

M-Audio Sputnik: kapsle 1', pentoda 6205M zapojená jako trioda, směr. charakteristiky: kardioida, koule, osmička. Frekvenční charakteistika 20 Hz-20 kHz ±1,5 dB. Max SPL 132 dB (142 dB), šum 18 dBA.

Rode NTK: kapsle 1', dvojitá trioda 6922, směrová charakteristika: kardioida. Frekvenční charakteristika 20 Hz-20 kHz (±6 dB). Max SPL 158 dB, šum 12 dBA.

Rode K2: kapsle 1', dvojitá trioda 6922, směr. charakteristika: plynule nastavitelná. Frekvenční charakteristika 20 Hz-20 kHz, udaná bez tolerance (zdvih na výškách). Max SPL: 162 dB, super nízký šum 10 dBA.

 

Závěr

Lampa dodá např. vokálu vřelejší projev, výrazně lampové zabarvení ale nečekejte (což je podle mého názoru dobře). Mikrofon má hodně basů a hodně výšek, možná budete šahat po korekcích. Charakterem ale odpovídá požadavkům na moderní basový a prezentní zvuk. Z toho důvodu dám zvuk do plusů i mínusů a konstatuji logický fakt, že lampový mikrofon maličko více šumí než jiné kondenzátorová mikrofony s FET předzesilovači. Je to však spíše upozornění než mínus.

 

Info:

Velkomembránový studiový lampový mikrofon americké firmy Studio Projects vyráběný v Číně. Dvojitá palcová mylarová membrána s napařenou šestimikronovou vrstvou zlata. Devět směrových charakteristik přepínaných na externím zdroji PS3. Doporučená maloobchodní cena je 15 590 Kč včetně DPH.

 

Plus:

cena

zvuk

kufřík

 

Mínus:

nemá útlumový článek ani hipass

zvuk

 

Technická specifikace:

charakteristiky: kardioida, koule, osmička a 6 mezipoloh různě širokých kardioid

kapsle: dvojitá 1,35'

ovládací prvky: přepínání charakteristik

typ mikrofonu: kondenzátorový

max SPL: 125 dB

frek. rozsah: 20 - 20 000 Hz

citlivost: 14 mV/Pa = -37 dB

vlastní šum: 18 dB-A

napájení: vlastní zdroj PS3

výstup: transformátově symetrizovaný

elektronka: dvojitá trioda 6072

váha: 763 g

 

Braunmuhl-Weber si svou konstrukci patentovali v roce 1939 a u mikrofonů s dvojitou kapslí se používá dodnes. Jde o koncept dvou kapslí otočených k sobě zády, přičemž u kardioidní charakteristiky nemá zadní membrána v obvodu elektrickou funkci, ale funguje jako dveře pro signály, které přichází na přední membránu zezadu. Důsledkem je, ve srovnání se systémy s jednoduchou kapslí, nižší proximity efekt a změna směrové charakteristiky u nízkých frekvencí.

Psáno pro časopis Muzikus