Tune Guitar Technology 4 - čtyřstrunná baskytara s aktivní elektronikou

Tune Guitar Technology 4
Tune Guitar Technology 4

Hudební nástroje z Asie během krátké doby zaplavily tuzemský a i světový trh s hudebními nástroji. Nedá se říci, že by to byl jev pro nás hudebníky nějak negativní.

Samozřejmě, když přivřeme oči nad názory některých politologů a žurnalistů, kteří tvrdí, že současný rozmach čínské ekonomiky je jen počátek její snahy podmanit si v budoucnu celý svět brutální silou. Muzikanti, ti začínající, studující, šetřící či věčně hledající, mají nyní větší možnosti výběru nástroje za vskutku směšnou cenu (pochopitelně vždy je nutné pečlivě vybírat, nejnižší cenová kategorie skrývá i nejvíce balastu a nekvality).

Zároveň vzniká přirozený tlak na tradiční výrobce hudebních nástrojů a vede i je ke snižování cen, či snaze nabídnout vyšší přidanou hodnotu. Podívejme se třeba na tak tradičního výrobce jakým je společnost Fender - čím dál víc modelů jejich baskytar je vybavováno aktivní elektronikou, celá řada modelů je vybavena přepínači, kterými můžeme změnit zapojení snímačů ze sériového na paralelní, některé používají nebrumící vertikální humbuckery, atd. To je zajímavé vidět u firmy, která byla dlouhá desetiletí známá svým konzervativním přístupem k výrobě.

Asijské nástroje tradičně přehrávají konkurenci svými neuvěřitelnými cenami, avšak tu a tam se objeví i nástroj, který pošilhává po postupu do vyšší ligy respektovaných výrobků, a jenž se pokouší zaujmout případného kupce svou kvalitou zpracování či povrchovou úpravou, a nikoli pouze cifrou na cenovce. Jeden takový si představíme dnes.

 

Popis

Výrobce kytary Tune Guitar Technology je mi dle názvu firmy naprosto neznámý.

Co se samotné baskytary týče, jak je i z fotografií patrné, tvarem svého těla trochu připomíná nástroje Spector/Warwick. Kytara není ovšem ergonomicky prohnutá. Je otázkou vašeho individuálního vkusu, zda-li máte podobná malá těla rádi, já osobně upřednostňuji spíše tvary klasické. Miniaturní hlava nástroje, jejíž tvar nevychází z designu zmiňovaných značek, má netypický tvar jakéhosi ostnu či hrotu. Šroubovaný krk je k tělu připevněn čtyřmi šrouby. Co se použitého materiálu týče, tak tělo je vyrobeno dle mých informací z jasanu. Krk je sestaven ze tří kusů javoru, hmatník je z nejklasičtějšího možného materiálu - čili palisandru, snadnou orientaci po něm zajišťují malé bílé značky z plastu. Nultý pražec je mosazný. Co se hmatníku týče, tak za zmínku rozhodně stojí fakt, že pražců je 25, čili krk je dvouoktávový, plus jeden půltónek dostanete jako bonus navíc. Hodně originální řešení! Horní polohy hmatníku jsou celkem dobře přístupné, takže i nejvyšší tón celého rejstříku - gis nebude jen na okrasu. Krk je podobný jazzbassu, hodnotil bych ho jako rychlý, příjemně do ruky padnoucí, ale zároveň ne přespříliš tenký.

Některé basy právě asijské provenience tvar krku podceňují a trpí buď tím, že mají velmi pohodlný uzoučký krk, což je nutně komenzováno negativním vlivem na kvalitu celkového zvuku. Druhým extrémem je naopak krk zbytečně moc silný, což zase vede k značnému diskomfortu při hře a větší únavě hráčovy levačky. Výrazným pozitivem nástroje je jeho řemeslné zpracování na vynikající úrovni, nesetkáme se nezabroušenými pražci či jinými nedodělky, které z asijských manufaktur občas vypadnou.

 

Hardware

Kobylka je vylisována z černého kovu, typicky "fenderovská", nicméně no-name. Ladicí samomazné mechaniky značky Tune, což vyjde skoro nastejno, jako by na nich nebylo napsáno nic, fungují bezproblémově a drží ladění. Ladící kolík struny A je ovšem umístěn přímo v pomyslné dráze struny D, z čehož plyne nutnost navinout všechny struny na ladící kolíky reverzně - tedy obráceně než je obvyklé. Chvíli trvá než si člověk zvykne a zpočátku při ladění povoluje strunu místo jejího utahování, ale po pár dnech je to bez problémů.

Netypické je též umístění zdířky pro zasunutí jacku nástrojového kabelu. Najdeme ho cca 5 cm pod šroubem pro ukotvení řemenu. Jedná se o velmi elegantní řešení, které přímo vybízí hráče k tomu, provlékat kabel mezi řemen a baskytaru a pojistit se tak proti případnému vytržení kabelu z nástroje během divoké pódiové show.

 

Elektrika, zvuk a hodnocení

Elektrifikovaná část nástroje zahrnuje dělený "precision" snímač u krku a klasický "jazzbassový" singl u kobylky. Opět značky Tune. Dlužno dodat, že snímače nepředvádí nic světaborného. Použitelnější je snímač u kobylky, který produkuje pevný, konkrétní tón. U předního snímače je zvuk v kombinaci s novými strunami hodně "plechový". Tím, že jsou dost blízko u sebe, nenabízí potenciometr ovládající váhu snímačů žádné extrémní nastavení.

Zvuk basičky můžeme účinně dobarvit zabudovanou dvoupásmovou aktivkou, která poskytuje na výškách i basech zdvih až o 18 dB a útlum o 6 dB. Vytočíme-li basy na maximum, dostaneme masivní, poměrně tlustý tón, který by mohl najít uplatnění v reggae či nějaké tvrdší hudbě. Baskytara se moc nehodí na jazz & funk & fusion ze dvou důvodů. První je zvukový - slapová technika zde nezní zrovna nejlépe, při jakémkoliv nastavení je zvuk nepříjemně středový. To by snad šlo ještě vyřešit pomocí EQ na aparátu, nicméně druhý důvod je ten, že basa se nedá seřídit na dokonale nízký dohmat bez toho, abychom pak bojovali s permanentním drnčením některých pražcových polí. Tudíž si ji spíše vyberou hráči, co hrají trsátkem či prstovou technikou, kteří naopak trochu vyšší akci uvítají.

Nejmarkantějším negativem tohoto nástroje je ovšem bohužel cena - 22 500 Kč. Myslím, že si většina potenciálních kupců nechá pečlivě projít hlavou, jestli jim stojí za to vysázet na dřevo tolik peněz za asijský nástroj. Vzhledem k faktu, že tento obnos již může posloužit k pořízení baskytar nižších řad světových značek jako MusicMan či Fender, případně i stavbě zakázkové baskytary od některého z renomovaných českých kytarářů.

Nicméně i přesto se domnívám, že tahle čtyřka pro někoho z basistů může být zajímavá a užitečná. Jejím spokojeným majitelem se jak ze zvukových, tak funkčních důvodů může stát běžný rockový baskytarista, který najde zalíbení v těch parametrech, ve kterých je silná, tedy nízká hmotnost, malé tělo, příjemný krk či kvalitní zpracování.

 

Cena:

Čtyřstrunná baskytara značky Tune Guitars Technology s aktivní elektronikou. Doporučená cena je 22 500 Kč.

 

Plus:

řemeslné zpracování

krk

 

Mínus:

cena

přední snímač

vyšší dohmat pro slap

Psáno pro časopis Muzikus