Beyerdynamic TG500 - svoboda pohybu na vlnách UHF

Beyerdynamic TG500 - svoboda pohybu na vlnách UHF
Beyerdynamic TG500 - svoboda pohybu na vlnách UHF

V sérii Touring Gear od německé firmy Beyerdynamic najdete nejen standardní mikrofony propojené kabelem XLR, ale také nejrůznější bezdrátové sety. Žhavou novinkou je řada TG 500 (nástupce série Opus), která se na trhu s hudebním vybavením objevila v loňském roce. Všechny nabízené soupravy vysílají analogově v povolených pásmech UHF s možností objednání setu v jednom ze čtyř frekvenčních rozsahů (518-548 MHz, 606-636 MHz, 794-832 MHz a 1780-1810 MHz).

Řada TG 500 zahrnuje pět základních bezdrátových variant: nástrojovou (TG 510), hlavovou (TG 534), vokální (TG 550 nebo 556) a klopovou (TG 558). Tvrzené papírové boxy obsahují vždy jednokanálový přijímač TG500 SR se dvěma deseticentimetrovými anténkami, napájecím zdrojem a adaptéry pro montáž do racku. Liší se jen vysílač. Zatímco nástrojový set (TG 510) obsahuje klasickou miniaturní vysílačku do kapsy, na opasek či na řemen, u vokálních souprav je vysílač vestavěn v korpusu dynamického nebo kapacitního mikrofonu. Doslovný překlad „mikrofon do ruky“ je lehce zavádějící (co když bude stát při koncertě na stojanu?), a tak mu pojďme raději říkat pódiový mikrofon s vysílačem. Pro prezentace, herecké výkony či muzikálová představení jsou sety kromě vysílačky vybavené ještě hlavovou soupravou či klopovým mikrofonem, ale o tom až někdy příště. Nás budou dnes zajímat především koncertní bezdrátové soupravy pro muzikanty.

 

V laskavé péči diverzitního příjímače...

Pohyb s vysílačem kolem nejrůznějších překážek představuje nevyzpytatelné „úniky“ VF signálu, proto se už léta standardně využívá osazení přijímače dvěma tunery. Systém si aktuálně vyhodnocuje, která anténa poskytuje v daném okamžiku silnější signál, a bez jakéhokoli slyšitelného efektu na něj přepíná. Právě z tohoto důvodu se k zadním konektorům BNC u přijímače TG 500 montují dvě miniaturní antény nasměrované do tvaru V.

Po připojení napájecího zdroje je možné začít s „oživováním“ přijímače. Vysílač zatím ponecháme vypnutý, neboť v nastavování systému je celá řada funkcí vyžadujících vzájemnou spolupráci obou elementů - proč tedy neprovést všechna nastavení najednou...

Beyerdynamic TG500 - svoboda pohybu na vlnách UHF
Beyerdynamic TG500 - svoboda pohybu na vlnách UHF

„Jukneme se“ na displej

Prvním pohledem na displej přijímače získáte informaci o přednastaveném kanálu, tedy údaj, kam je přijímač právě naladěný. Výchozím nastavením bývá první kanál první skupiny (1/1) v příslušném kmitočtovém rozsahu. Sedm volných písmen na zapsání uživatelského jména usnadňuje orientaci v sestavách při vícekanálovém provozu či střídání zvukařů a interpretů.

Pět logicky uspořádaných tlačítek na předním panelu slouží k zadávání dat: Enter a šipky pro změnu příslušného parametru, křížek pro opuštění nabídky a tlačítko pro synchronizaci přijímače s vysílačem přes infračervené rozhraní.

Beyerdynamic TG500 - svoboda pohybu na vlnách UHF
Beyerdynamic TG500 - svoboda pohybu na vlnách UHF

Jak dobře naladit?

Dost dobrá otázka pro všechny muzikanty - tady se ale předpokládá, že nebudete muset přelaďovat po každém „odehraném kousku“. Pokud si vystačíte s jediným bezdrátovým setem, nemusíte si s výběrem přenosové frekvence dělat velké starosti, snad jen kdyby se na VF indikátoru objevily nějaké interference, bude nutné „procpat se étérem“ někudy jinudy. U mě fungovalo vše bez problémů i na přednastaveném prvním kanálu.

Čím více bezdrátových systémů je vedle sebe v provozu, tím důležitější je uspořádání jednotlivých přenosových frekvencí. Přednastavené kanály jsou na TG 500 důmyslně naladěné v nepravidelných intervalech, aby se výskyt nežádoucích interferencí omezil na minimum. I když je výběr VF frekvence možné provádět také manuálně (kroky po 25 kHz), nejrychlejším postupem je automatické vyhledávání volných kanálů (funkce Scan). Přenosové frekvence systému TG 500 jsou uložené ve čtyřech skupinách, takže pokud se už v příslušné skupině nedaří nic dalšího naskenovat, je třeba se přesunout vedle a začít vyhledávat znovu.

 

Krok sem, krok tam...

Do audio výstupů na přijímači si můžete „odkrokovat“ vhodnou úroveň po 3 dB (v rozsahu -12 až +6 dB), zatímco mikrofonním vysílačům stačí pro nastavení zisku pouhé dva kroky (0 nebo +12 dB). U vysílačky na opasku si můžete vybrat ze třech různých úrovní (0/+12/+24 dB).

Aby toho nebylo málo, dá se nastavit také dvojí úroveň vysílacího výkonu (10 nebo 50 mW). Standardní (nižší) hodnota se doporučuje při kratších vzdálenostech a přímé viditelnosti (garantovaný dosah systému je 120 m). Zvlášť u vícekanálového systému je dobré výkon zbytečně nepřehánět, právě kvůli intermodulačním problémům. Na vyšší výkon je tedy dobré přepnout, až kdyby nastaly nějaké potíže s kvalitou příjmu.

V menu by se měl také správně nastavit typ aktuálně využívaných baterií, aby byl údaj o jejich stavu pravdivý. Baterie vydrží cca 10 hodin a varovné poblikávání začíná při zbývajících 10-30 minutách provozu).

Proti nechtěnému vypnutí vysílače „nesvéprávným“ interpretem se lze pojistit funkcí Tx Lock a deaktivovat se dá i tlačítko Mute na mikrofonu nebo nástrojové vysílačce.

Většina výše uvedených kroků vyžaduje novou synchronizaci s vysílačem, takže nadešel čas vložit do mikrofonu nebo do vysílačky baterie a zapnout napájení. Dříve než nasadíte ochranný kryt baterií nazpět, musíte ještě aktivovat příslušným tlačítkem synchronizaci. Pokud byl přijímač s vysílačem již dříve synchronizován a vysílá na stejné frekvenci, objeví se po zapnutí automaticky na displeji úroveň VF signálu s údajem A nebo B (autoselekce silnějšího signálu).

Na displeji přijímače je k dispozici také indikátor audiosignálu a v menu jsou nastavitelné ještě některé další funkce. Měnit se dá například úrovňový práh, při kterém je přijímač zamutován (Squelch), aby se na výstupu neobjevil při absenci VF signálu šum (-80 až -110 dBm). V menu lze provést i obnovu firemního nastavení (Reset) nebo si přečíst systémové informace.

 

Dvoukanálový přijímač a montáž do racku

Při současném využívání dvou signálových zdrojů je tu také alternativa pořídit si místo dvou půlrackových přijímačů jeden dvoukanálový model. Ten se dodává pod označením TG 500DR a umožňuje kromě všech základních funkcí i mixáž obou kanálů do společného výstupu („fajn řešení“ např. pro zpívajícího kytaristu). Antény mají zabudovaný splitter, což v praxi znamená, že pro oba přijímače postačí jen jeden anténní pár.

Ani při větším počtu a různém provedení přijímačů není na místě obava ze složité instalace. Celý systém je navržen tak, aby se pomocí jednoduchých montážních prvků dala vytvořit libovolná sestava do rackové krabice. Antény (při volném přístupu se montují do zadních portů BNC) po prodloužení příslušným kabelem zaujmou u rackové instalace pozici na čele racku. Pokud nejsou podmínky pro příjem ideální, dá se využít i externí anténní systém dodávaný jako zvláštní příslušenství (WA-ATDA).

 

Firma Beyerdynamic sídlí v jihoněmeckém Heilbronnu, kudy jsem často projížděl na frankfurtský hudební veletrh. Víte, že v tomto malebném městečku, kterým protéká řeka Neckar, leží přes 500 hektarů úrodných vinic? Na milovníky vinného moku tu čekají nejen známé odrůdy jako třeba Ryzlink, ale i Trollinger, Schwarzriesling, Lemberger, Samtrot, Pinot noir či Kerner - úplně se mi z toho točí hlava (a to jsem ještě neochutnal).

Pokud přijedete na jedno z nejlahodnějších vín, můžete mrknout na barevné vinařské lány i ze třech místních věží (Börverturm, Hafenmarktturm a Götzentrum) a nebo se kouknout na úžasný heilbronnský orloj informující o přesném datu, aktuálním čase i poloze Slunce. Až na orloji podruhé zakokrhá kohout, je nejvyšší čas se odebrat do nějakého útulného sklípku...

 

Mikrofony s vysílačem (modely handheld)

Pro pódiové využití si můžete vybrat mezi dynamickým modelem TG 500H-D s kardioidní kapslí TG V50 (sada TG 550) nebo kapacitní variantou mikrofonu TG 500H-C s kapslí TG V56 (sada TG 556). Oba pódiové modely mají ve spodní části korpusu místo konektoru oválný výstupek (cca 4 cm) s logem firmy, ve kterém je zabudovaná vysílací anténa. Hned vedle ní jsou dobíjecí kontakty pro případ, že budete využívat nabíjecí typ baterií. Nabíječka WA-CD, která se dokupuje zvlášť, umožňuje komfortní dobíjení několika mikrofonů nebo vysílaček najednou, aniž by se baterie musely vytahovat ven. Kontakty doporučuji udržovat v čistotě a nevystavovat zbytečně riziku zkratu (mikrofon v kabelce zpěvačky společně s klíči od bytu není tím nejlepším řešením).

Na opačné straně vysílací antény najdete zeleně prosvětlené tlačítko pro uvedení mikrofonu do provozu (při vybitých bateriích zčervená). Spodní část korpusu je okroužkována výměnným olemováním pro lepší identifikaci mikrofonů na pódiu - jiné barvy, než černá, jsou k dispozici rovněž na objednávku (dá se to vyřešit i použitím barevného „winschutze“). Trochu mne překvapilo, že na mikrofonních korpusech nikde nevidím název příslušného modelu („vypátrat“ se dá na samolepce pod krytem baterií). Pokud tedy máte v kufříku vedle sebe mikrofony s oběma systémy, rozpoznáte je od sebe buď tak, že je vybavíte příslušnými barevnými proužky nebo popfiltry. Výrazně se od sebe odlišují i hlavou - dynamická je oproti té kapacitní mírně „obézní“.

Odmontováním spodního krytu lze nahlédnou nejen do přihrádky na baterie, ale otvírá se také přístup k přepínači citlivosti a k infračervenému rozhraní pro synchronizaci. Tlačítko Mute a miniaturní displej je samozřejmě k dispozici i poté, co byl kryt našroubován zpátky. Podle volby, která se provádí na přijímači, slouží funkce Mute buď k umlčení mikrofonu nebo k přepínání informací zobrazených na displeji (stav baterií, jméno uživatele, stav, vysílací kanál, VF výkon). Podržením Mute při zapínání mikrofonu se zobrazují údaje o hardwaru, vysílacím pásmu či použitém firmwaru.

Čistý a plný zvuk z obou mikrofonních kapslí lze alternativně slyšet i u modelů Touring Gear připojených kabelem. Bezdrátový přenos v řadě TG omezuje sice horní limit frekvenčního průběhu na 15 kHz, ale u dynamického modelu se to na zvuku prakticky neprojeví, zatímco u kapacitního můžete vnímat pouze minimální rozdíl ve vrchním spektru (oproti připojení kabelem). Mikrofonní hlavy s košem, který lze snadno odšroubovat (vyčištění mřížky a „vymáchání“ pěnového pop-filtru), vycházejí z klasických XLR modelů TG V56 a V50 - mají tedy i obdobné zvukové vlastnosti.

Kardioidní back-electret 56 je výsledkem speciální konstrukční technologie (SCT), která přináší mírný zdvih ve vrchním frekvenčním spektru (3-10 kHz, 12-13 kHz). Od 15 kHz nahoru už citlivost této kapsle klesá, ale vzhledem k frekvenční limitaci bezdrátového přenosu nás to už nemusí příliš zajímat. Montáž této kapacitní kapsle přináší velmi nízký manipulační hluk, minimální šum i dobrou odolnost vůči zpětné vazbě v kabelovém i bezdrátovém provedení. Při propojení XLR má V56 typickou „pódiovou“ citlivost (3,3 mV/Pa) a vysokou rezervu maximálního SPL (140 dB). Barevně přináší „padesátšestka“ vyvážený, hladký a transparentní zvuk, takže bych tento model preferoval spíš pro akustické, konferenční či prezentační ozvučení.

Dynamická kardioidní kapsle je oproti té kondezátorové zvukově průraznější díky vyššímu zisku v pásmu nad 2 kHz (cca +4 dB) a výraznějšímu zdvihu kolem 10 kHz (cca +6 dB). Má jen o málo nižší citlivost než padesátšestka (2,4 mV/Pa) a zcela jistě se mezi rockery prosadí lépe než „decentní“ kapacitní systém.

 

Profesionální „záložní hráč“

Jako velmi profesionální řešení (i s odpovídajícími náklady) vidím u TG500 možnost použití náhradního pódiového mikrofonu nebo vysílačky. Náhradní vysílač synchronizovaný na stejný kanál může ve všech případech, kdy vysílací systém selže či dojde nějaké zkázy (a nebo se mu prostě jen vybijí baterie), velmi rychle zachránit nepříjemnou situaci na pódiu a eliminovat trapné pauzy na koncertě. I v případě, že hlavní vysílač dosud „žije“ a přenáší audiosignál tam, kam má, je možné přeladit náhradní vysílač (v režimu odpojení VF signálu) na stejnou vysílací frekvenci a v pauze mezi skladbami nenápadně vyměnit „kus za kus“. (V reálném čase může být samozřejmě aktivní jen jeden z vysílačů, jinak hrozí rušení na audiovýstupu.)

 

Roztančete to s vysílačkou TG 500B

Součástí sady TG 510 je miniaturní vysílačka (s drátovou anténkou) distribuující éterem signály z nástrojů nebo mikrofonů, kterými budete při koncertě ověšeni. Ve výše uvedené soupravě je dodávána s krátkým propojovacím kabelem WA-CGI zakončeným klasickým jackem (kytara, baskytara či další nástroje s konektorovou zásuvkou 6,3 mm). Miniaturní černá krabička má dole opět vypínač a kontakty pro dobíjení baterií (jiná rozteč, než mají mikrofony) s LED diodou pro indikaci přebuzení vstupu. Po otevření „vrátek“ krytu baterií získáte stejně jako u mikrofonu přístup k infračervenému rozhraní a přepínači citlivosti. Ostatní možnosti včetně displeje kopírují pódiový mikrofonní systém. Důmyslnou maličkostí u TG 500B je horizontální či vertikální volba montáže sponky (opasek či kytarový řemen).

 

Pár slov závěrem...

Všechny tři testované soupravy ze série TG 500 mají obdobné konstrukční provedení. Přijímače se dají ovládat intuitivně, vysílače jsou zásluhou termoplastů lehké, kompaktní a zároveň robustně provedené. Dobře sedí do ruky nebo se snadno uchycují na řemen či opasek. I vícekanálový bezdrátový přenos přináší plnohodnotný zvuk bez výpadků a rušení a oba přenosové elementy jsou vybaveny poměrně univerzálním úrovňovým přizpůsobením. Systémy se mohou snadno přelaďovat a včas upozorňují uživatele na případný problém s bateriemi. Jedná se o sety, které se dají pořídit za solidní cenu, přičemž kvalita a spolehlivost tu nejsou jen prázdnými slovy.

 

Info:

Bezdrátové sety série TG 500 od firmy Beyerdynamic zajišťují interpretům volný pohyb po pódiu - součástí příslušné sady je vždy jednokanálový diverzitní přijímač, který je doplněn buď miniaturní vysílačkou pro připojení nástroje (TG 510) nebo pódiovým vysílacím mikrofonem s dynamickou (TG 550) či kapacitní (TG 556) kapslí.

Ceny jsou: TG 510 12 790 Kč, TG 550 13 290 Kč, TG 556 14 590 Kč.

 

Plus (vysílač)

baterie jsou součástí setu, dobíjecí kontakty

horizontální či vertikální montáž nástrojové vysílačky

funkci tlačítka Mute lze naprogramovat

rychlá synchronizace vysílače s přijímačem (méně než 1 s)

několikanásobné varování při docházejících bateriích, relativně dlouhá doba provozu

robustní a ergonomické provedení

dlouhý dosah (cca 120 m)

možnost výměny za náhradní vysílač i během provozu

přepínání úrovňového přizpůsobení

všechny důležité provozní informace na miniaturním displeji LCD

ochrana proti nechtěnému vypnutí

snadná údržba i výměna baterií

 

Mínus (vysílač)

Barevné identifikační kroužky nejsou součástí vokálního setu.

U vokální sady není v základním vybavení externí popfiltr.

 

Plus (přijímač)

možnost objednání setu ve čtyřech frekvenčních pásmech

intuitivní ovládání a jednoduché menu

dobře čitelný displej s VF i NF indikací

u některých rozsahů šířka pásma téměř 40 MHz

jednoduchá synchronizace s vysílači přes infračervené rozhraní

odmontovatelný anténní pár (BNC)

kvalitní diverzitní příjem bez výpadků a rušení

automatické vyhledávání volných frekvencí (skenování)

sada pro montáž do racku, možnost čelní montáže antén, napáječ s univerzální síťovou vidlicí

symetrický audio výstup XLR i TRS s možností volby úrovně

funkce pilotního tónu

robustní, celokovové provedení

 

Mínus (přijímač)

součástí balení není prodlužovací anténní kabel pro čelní montáž.

 

Vybavení testovaných bezdrátových setů série TG 500

SET TG 510

Vysílačka na opasek TG 500B, sada baterií, nástrojový kabel WA-CGI, přijímač TG 500SR s napáječem, dvě antény (BNC montáž), montážní sada do racku. (frekvenční pásmo testovaného setu: 518-548 MHz)

 

SET TG 550

Dynamický pódiový mikrofon s vysílačem TG 500H-D, mikrofonní držák, sada baterií, přijímač TG 500SR s napaječem, dvě antény (BNC), montážní sada do racku. (frekvenční pásmo testovaného setu: 518-548 MHz)

 

SET TG 556

Kapacitní pódiový mikrofon s vysílačem TG 500H-C, ostatní viz TG 550.

 

Technická specifikace

TG 500B (vysílačka na opasek nebo kytarový řemen)

displej miniaturní LCD
konektor 4pinový mini XLR
napájení 2x baterie AA (alkalické nebo NiMH)
výdrž baterií cca 10 hodin provozu
vysílací výkon 10 nebo 50 mW
hmotnost 85 g (bez baterií)
rozměry 90 x 59 x 26 mm (bez antény)
Zvláštní příslušenství (k nástrojům), které je možno dokoupit nabíječka WA-CD (možnost připojení k ethernetu, dobíjení 4 vysílačů současně), kabel WA CGI s koncovkou jack 6,3 mm mono

 

TG 500H-D/TG 500H-C (pódiový mikrofon s vysílačem)

mikrofonní kapsle dynamická V50 / kapacitní (back-electret) V56
dosah až 120 m (na přímou viditelnost)
maximální počet aktivních kanálů 72 (při využití všech 4 pásem)
frekvenční rozsah (audio) 45–15 kHz
dynamický rozsah (audio) 106 dB
provedení analogový bezdrátový mikrofonní systém (do ruky) s vysílačem pro diverzitní příjem
displej miniaturní LCD
napájení, výdrž baterií a vysílací výkon viz TG 500B
rozměry průměr korpusu 36 mm, délka 263/265 mm, průměr kapsle 53/48 mm
hmotnost 230/180 g (bez baterií)
doplňkové příslušenství sada barevných kroužků WA-MS (6 barev), WA-CKF, nabíječka WA-CD

 

Diverzitní přijímač TG 500SR

počet aktivních kanálů (současně) 16 pro každé frekvenční pásmo
frekvenční rozsah (audio) 45 Hz až 15 kHz
dynamický rozsah (audio) 106 dB
princip systém s diverzitním příjmem v pásmu UHF
provedení celokovové, LCD dispej, 5 tlačítek pro ovládání menu
maximální výstupní úroveň +3 dBV / +5 dBu
napájení síťový napaječ 100–240 V s univerzální vidlicí
rozměry 200 x 175 x 42 mm
hmotnost 960 g
připojení antén 2x konektor BNC
Doplňkové příslušenství širokopásmová všesměrová anténa WA-ATO (470–790 MHz), anténní kabely WA-AC 5, 10 a 25 m, propojovací kabel BNC pro čelní montáž antén do racku

 

Web

https://global.beyerdynamic.com/

Psáno pro časopis Muzikus