EarthQuaker Devices Data Corrupter - kosmický fuzzovitě zkreslený zvuk, modulovaný oscilátorem

EarthQuaker Devices Data Corrupter - kosmický fuzzovitě zkreslený zvuk, modulovaný oscilátorem
EarthQuaker Devices Data Corrupter - kosmický fuzzovitě zkreslený zvuk, modulovaný oscilátorem

Deník kapitána mezinárodní vesmírné stanice, den 16 PKS (po konci světa): Je to už přes dva týdny. I dnes hledám odpověď na otázku, jestli mám děkovat Bohu, že zánik lidstva po ničivém zemětřesení jsem přečkal mimo Zemi. Neztrácím naději. Při dnešním odběru vzorků vesmírného smetí se mi podařilo zachytit tenisovou raketu, automobilovou poklici, třináctku klíč, kuličku skleněnku a kytarový efekt americké firmy Eartquaker Devices Data Corrupter. Donesly se mi zprávy o zešílení zvukových inženýrů, šířící se z epicentra města Akron v Ohiu po Spojených Státech, ale ani ve snu jsem si nedokázal uvědomit, jak moc je to dostalo.

Den 17 PKS: Po probuzení jsem si chvíli cvrnkal se skleněnkou. V nulovém gravitačním poli nefunguje správně. Vzniklou prasklinou v rohu čelního skla navíc začíná trochu profukovat. Většinu času jsem se věnoval efektu. Podle všeho se jedná o monofonní analogový harmonizující PLL (Phase Locked Loop) s modulací. Vstupní signál z nástroje má brutálně upravit do rozdrceného tónu s fuzzovými vlnami, rozdělit ho a navíc modulovat tak, že vznikne v podstatě jakýsi tříhlavý kytarový syntezátor. Ano, už jen při bližším průzkumu a pochopení popisů ovládacích prvků se mi bude určitě hodit můj doktorát z matematiky, fyziky a elektrotechniky. Celá vkusná grafika je vyvedena v bílé kontrastující k černému pozadí. Všechno je díky tomu dobře zřetelné. I LED dioda, signalizující zapnutí ostrým bílým světlem, ozáří celý kokpit, i když se nacházím zrovna ve stínu Měsíce. Konec světa přežila jistě díky opravdu robustní kovové konstrukci, jak se na butikový efekt sluší a patří. Konektory jack jsou zepředu, to kytaristé rádi. Šetří to místo v pedalboardu. Switch pro spínání je z těch nejkvalitnějších. Při sepnutí necvaká, jen spíná. Úplně potichu. Napájet to chce normálně devíti volty. Energie jako úplně nemám na rozdávání, solární panely ale fungují a chci si to prostě vyzkoušet.

 

Den 18 PKS: Ve snaze přemýšlet o tom jako o modulačním efektu, zapojil jsem to do efektové smyčky. Podařilo se mi získat zajímavě fuzzovitý zvuk a jakýsi oscilující oktáver. Chová se to ale nějak divně, obávám se, že je něco špatně. Z letového střediska mi těžko někdo poradí. Budu muset zapomenout na doktoráty a ego kosmonauta a přečíst si manuál, který lítá někde u stropu.

EarthQuaker Devices Data Corrupter - kosmický fuzzovitě zkreslený zvuk, modulovaný oscilátorem
EarthQuaker Devices Data Corrupter - kosmický fuzzovitě zkreslený zvuk, modulovaný oscilátorem

Den 19 PKS: Ve smyčce to nemělo co dělat. Efekt je potřeba v efektovém řetězci zařadit už podle návodu šílených inženýrů co nejvíce dopředu. Tak všechno funguje, jak má. Centrálním nervovým systémem je ovladač Master Oscillator. Třípolohovým spínačem na jeho graficky oddělené ovládací části lze nastavit možnost označenou jako Root, která přivádí vstupní signál v původním ladění, o jednu oktávu dolů (-1) nebo o dvě oktávy dolů (-2). Osmipolohovým přepínačem Master Oscillator můžu ještě jemně vyladit odezvu v oktávě nebo jiném zvoleném intervalu. Efekt bych mohl používat třeba na baskytaru. To by byl mazec. Rád bych to vyzkoušel. Snad se mi podaří nějakou odchytnout. Přežít by mohl určitě nějaký Precission nebo Thunderbird. Stejně tak to bude ale fungovat i s klávesami. Také třeba elektronické bicí, kdyby prolétly... Vlevo od Master Oscillatoru je oddělená sekce Frequency Modulator. Jeho nastavení ovlivňuje modulaci Master Oscillatoru. V režimu Glide efekt reaguje hladce a plynule přechází do dalšího zvuku. V režimu Vibrato modifikuje rozsah přecházejícího tónu nahoru a dolů a efekt tím nabízí určitý retro sci-fi laserový efekt. Jsem z toho trochu ve stresu, v režimu Vibrato budu hrát jen potichu. Sem tam okolo stanice něco jako talíř přece jen proletí... Nerad bych dal záminku možné mimozemské civilizaci, která by si mohla podle tohohle nastavení myslet, že vlastním laserovou zbraň. Budu používat spíš hladký režim Glide.

 

Den 20 PKS: Kolem stanice těsně prolétla nějaká barevná baskytara Ibanez, zapojená do komba Blackstar. Nechal jsem ji prolétnout.

 

Den 21 PKS: Dnešek věnuju od rána nastavení potenciometru Subharmonic. Ten signál dál rozdělí ještě do jednoho z osmi programů s nižšími oktávami a smíchá pod původním signálem. Pod ním je stejný spodní přepínač jako u Master Oscillatoru. Pro stabilnější zvuk spodní oktávy je lepší nastavit přepínač Root na pozici Unison. Rozdělí totiž signál a vyřadí obvod modulu Frequency Modulator z dráhy signálu Subharmonic. Při pozici Unison není zvuk tolik zefektovaný, signál je čistší a lépe tak počítá oktávy. Pokud chceme pracovat spíše se zvukem harmonicky doplněných oktáv než se zvukem efektovaným Frequency Modulatorem, bude výsledek lepší. Ke skutečným zvukovým šílenostem se dostaneme nastavením tohoto přepínače na mod Oscillator. V tu chvíli prochází signál vším výše popsaným. Chce to ale přece jen trochu odvahy. Jedná se o velmi kosmický zvuk. Sem se hodí...

 

Den 22 PKS: Dnes jsem celý den na kytaru nesáhl. Věnoval jsem hledání závady hlavního motoru. Při posledním testování jsem měl pocit, že slyším nějaké divné zvuky...

 

Den 29 PKS: Týden jsem kontroloval celou stanici. Vše je v pořádku, diagnostika nakonec ukázala že za divné zvuky připomínající kolaps vesmírné stanice může Data Corrupter.

 

Den 34 PKS: Uklidnil jsem se. Dnes jsem se dostal také k poslední části třech knoflíků nazvanou výmluvně jako Voice Mixer. Libovolně jimi namíchám poměry nastaveného Oscilátoru a Subharmonie. Ovladačem Square můžu přidat vybuzení zkreslení čtvercového fuzzovitého charakteru.

 

Den 37 PKS: Navázal jsem kontakt s mimozemskou civilizací. Zabrzdil tady nějaký trojúhelník a dva Stříbrňáci se mnou vyměnili Earhquaker za krabici amarounů. Chvíli mě přemlouvali, ale nakonec jsem jim ho dal. Chystají se prý akorát do studia nahrávat hudbu z Marsu. Určitě ocení nezničitelnou konstrukci, která jistě zaručí fungování efektu několik světelných let, určitě dobrý a zcela originální zvuk a neskutečné možnosti nastavení. Ačkoli je efekt postavený na víceméně známých jednotlivých efektech, jejich kombinacemi nabízí neotřelý vstup zpátky do budoucnosti.

 

Info:

EarthQuaker Devices Data Corrupter je efekt, který lze použít s elektrickou kytarou, klávesami, elektronickými bicími nebo například s baskytarou. Produkuje kosmický fuzzovitě zkreslený zvuk, modulovaný oscilátorem s možností posunu harmonie oktáverem s bohatými možnostmi nastavení. Cena je 8758 Kč.

 

Plus:

bytelná butiková konstrukce

použitý kvalitní switch

opravdová originalita koncepce (alespoň já jsem nic takového neznal)

konektory zepředu

funguje na běžný 9V zdroj

 

Mínus:

Když vezmeme v potaz, k čemu má sloužit, tak nic.

 

Technická specifikace

napájení 9 V DC (mínus uprostřed)
vstupní impedance 1 MΩ
výstupní impedance 1 kΩ
přepínání true bypass s relé (bez napájení zvuk neprochází)

 

Web

www.earthquakerdevices.com/data-corrupter/

Psáno pro časopis Muzikus