Seymour Duncan - snímače pro akustickou kytaru

Seymour Duncan - snímače pro akustickou kytaru
Seymour Duncan - snímače pro akustickou kytaru

Snímače pro elektrickou kytaru, které vyrábí americká firma Seymour Duncan, jsou velice dobře přijímány kytaristy po celém světě. Podívejme se nyní společně na to, jak si vývojáři u Duncanů poradili s jiným zadáním - sejmout zvuk akustického nástroje.

Seymour Duncan - snímače pro akustickou kytaru
Seymour Duncan - snímače pro akustickou kytaru

SA-6 Mag Mic

Firma nabízí šest typů snímačů speciálně určených pro akustické kytary. K testu jsem dostal celkem tři. Nejvyšší firemní model s názvem SA-6 Mag Mic je vlastně aktivní humbucker, na jehož spodní straně je umístěn kondenzátorový mikrofonek. Po stranách jsou ovladače potenciometrů Volume a Blend. Snímač se poměrně snadno umístí do ozvučného otvoru kytary, kde jej zafixujete utažením dvou polstrovaných čelistí. Před tím ovšem ještě musíte připevnit pouzdro 9V baterie do korpusu kytary, nejlépe na dřevěný blok, ke kterému je připojena patka krku. Doporučený způsob připevnění pouzdra je pomocí suchého zipu. Tady se dostáváme hned k několika prvním úskalím. Pouzdro "na sucháč" můžete z kytary sice kdykoli vyjmout, ale také se může uvolnit nebo rezonovat. Hlavní nevýhodou ale zůstává jeho obtížná dostupnost pro rychlou výměnu baterie. Druhou možností je umístit baterii pomocí kovových klipsen přímo na tělo snímače. Tak by se dala vyměnit šikovnou ručkou i při povolených strunách. Výstupní jack můžete umístit na místo úchytu popruhu na řemen. Toto řešení je spolehlivé a elegantní. Jak snímač hraje? Čistě a také částečně přenese charakter nástroje. Má razantní výstupní signál a není náchylný na brum ani na zpětnou vazbu. Nastavení ideálního zvuku je dílem okamžiku. Potenciometrem Blend nastavíte nejdříve plný signál humbuckeru a poté přimícháváte zvuk mikrofonu. Po chvíli je to přesně ono. Zvuk je čitelný, pevný, průzračný a mikrofon mu přitom dodá šmrnc akustické kytary. Oproti piezosnímání nemá charakteristické "náprdy" při stylu hry, kdy struny produkují dynamické špičky. Snímač má také nastavitelné pólové nástavce, pro vyvážení hlasitosti každé struny zvlášť. Ty však byly již z továrny skvěle přednastaveny. Jediným stínem na tomto modelu zůstává jeho cena 12 990 Kč v porovnání s výrobky firmy Fishman, B-Band, nebo L. R. Baggs, které používají míchání zvuku mikrofonu a kobylkového snímače, to vše s možností korekční úpravy v předzesilovači.

SA-1 Acustic Tube

Pro méně majetné je určen SA-1 Acustic Tube za 3790 Kč. Jde opět o humbucker, který se vkládá do ozvučného otvoru kytary. Tam je vzepřen mezi dvě listové pružinky. Snímač je pasivní, má na boku korekci Volume. Jeho montáž a demontáž je velice rychlá, nemusíte ani povolovat struny. Ačkoli je na něm napsáno, že je určen i pro bronzové struny, mně na kytaře s těmito strunami nefungoval dobře. Problematická byla vyváženost hlasitosti mezi g a h strunou. Na jiném nástroji opět s bronzovými strunami ale tento problém zmizel. Snímač sice nemá tak brilantní zvuk jako jeho o dvě třetiny dražší firemní kolega Mag Mic, ale zvuk je pěkně čistý, bez pazvuků při dynamických špičkách, dá se v pohodě sólovat trsátkem, vybrnkávat prsty... Snímač stále zachovává charakter akustické kytary.

 

SA-2 Perfect Timbre

Jediným testovaným piezosnímačem je SA-2 Perfect Timbre. Jde o malou kovovou placičku, jejíž spodní část tvoří piezosensor. Je možné ji přilepit zespodu na ozvučnici v těle nástroje, pro účely testování jsem ji letmo lepil na ozvučnici shora. Zvuk ze snímače je veden do předzesilovače, který firma doporučuje opět pomocí suchých zipů přilepit na špalek u krku kytary. Předzesilovač obsahuje úchytky na 9V baterii, takže její výměna bude opět obtížná. Výstupní jack se dá namontovat místo kolíku, který drží popruh kytary. Musím říci otevřeně, že zvuk generovaný piezosnímačem se mi zdál nekvalitní. Nebyl konkrétní, měl skleněné výšky a žádné basy, rychle se dostával do zpětné vazby. S takovým signálem si neporadí sebelepší předzesilovač. Na tomto se dají regulovat pomocí delšího šroubováku vyšší středy a presence, tedy celková ostrost zvuku. Další možností, jak využít vlastností předzesilovače, je přikoupit podsedlový piezosnímač, například firemní Sadducer, a míchat jeho zvuk pomocí nasouvacího potenciometru Blend s SA-2. Ta podle mého názoru může v takové kombinaci docela dobře nahradit mikrofon a dodat podsedlovému Sadduceru potřebnou barvu výšek. Zkoušel jsem, jako i předchozí snímače, samostatný SA-2 na dvou různých aparátech a kytarách a žádného uspokojivého výsledku jsem nedosáhl. Cena tohoto systému je 7490 Kč.

 

Závěr

Na závěr chci říci, že jsem se v rámci objektivity pokoušel snímače osadit do různých kytar - Dreadnought a Minijumbo od mistra Procházky a také hnát je přes různé aparáty - P. A. Yamaha a kombo pro akustické nástroje. I když by mne zajímalo, jak si snímače povedou na nějaké opravdu velké aparatuře, zjistil jsem, že se jejich charakter s použitou aparaturou výrazně nemění. Naopak SA-1 a SA-6 docela výrazně měnily zvuk podle použité kytary, což je chvályhodné. Všechny ceny jsou dle mého názoru nekonkurenceschopné a představoval bych si je asi o polovinu nižší.

 

Info:

SA-1, 2 a 6 jsou snímače firmy Seymour Duncan určené pro akustické kytary. Aktivní humbucker SA-6 kombinovaný s mikrofonem stojí u Praha Music Center 12 990 Kč, pasivní humbucker SA-1 3790 Kč a piezosnímač SA-2 s předzesilovačem 7490 Kč.

Plus:

zvuk a komfort ovládání u SA-1 a 6

čistota signálu

jednoduchost a přitom účelnost SA-6

Mínus:

zvuk a náchylnost na zpětnou vazbu SA-2

umístění baterie u SA-2 a SA-6

problémy s vyvážeností strun u SA-1

cena u všech snímačů

Psáno pro časopis Muzikus