Tech 21 Landmark 120 - sedm hříchů

Tech 21 Landmark 120 - sedm hříchů
Tech 21 Landmark 120 - sedm hříchů

Společnost Tech 21 založil v roce 1989 B. Andrew Barta se snahou o renomé pro profesionální standard na bázi flexibility, kvality a univerzálnosti. Jeho průkopnická, vysoko ceněná analogová imitace elektronkového zesilovače sansamp vytvořila úplně novou kategorii tvorby signálu a úspěšně konkuruje všem špičkovým lampovým zesilovačům jak při přímém nahrávání ve studiu, tak i při koncertech. Nyní pan B. Andrew Barta se svým týmem vytvořil stodvacetiwattový model basového komba Landmark 120 s patnáctkou, který umožňuje nastavit širokou škálu zvuků a skládačkovým systémem rozšiřovat výkon propojením přes XLR OUT/IN s přídavnými výkonovými bednami s dvanáctkou po 60 wattech.

První kostka do skládačky

Základní "kostka" do skládačky s předzesilovačem, koncovým zesilovačem a reproduktorem o celkových rozměrech zhruba 50 x 55 x 39 cm působí na první pohled trochu neohrabaně (příznivci SansAmpu prominou), za což může možná rukojeť jako od kufru na vrchní straně jinak velmi dobře opracované a černou barvou nastříkané bedýnky. Samotný mozek komba je se všemi svými klady i zápory umístněný vepředu nad reproduktorem v horní hraně. Zápor na mozku je jenom jeden - tak hned s ním ven. Větrací mřížka, určená pro chlazení vzduchem, skýtá i nechtěné chlazení kapalinou, nicméně je věcí případného majitele, jak s touto skutečností naloží.

Velkým kladem je naopak umístnění všech vstupů a výstupů na horní straně (top) panelu zesilovače, tzn.: jednoho vstupu pro nástroj, vstup a výstup efektové smyčky, symetrického výstupu XLR pro kanon s tlačítkem pro odzemnění, dále dvou vstupů pro sluchátka a přídavný reproduktor a samozřejmě nepostradatelného vidlicového vstupu pro síťovou šňůru s pojistkou.

 

Komu nebude stačit zde vestavěný patnáctipalcový "koláč" Custom Eminence s neodymovým magnetem o výkonu 300 wattů, může si přisadit "koláče" další. Ale pozor, musí mít minimální impedanci 16 ohmů. Jinak hrozí poškození zesilovače.

 

Přímý výstup SansAmp XLR a další kostky do skládačky

Balancovaný symetrický D. I. výstup, jak bývá dobrým zvykem, nabízí propojení s mixpultem nebo efektovým procesorem bez ztráty desítky, pardon - kvality. Ne však jenom pro tento výron s teplým a bohatým tónem s přirozenými harmonickými a se sladkým overdriverem (opsal jsem z manuálu), který produkuje zesilovač, je náš výstup určen. Výrobce myslel na všechny včetně megalomanů, kteří preferují velká (i malá) pódia a bez hradby beden za zády nedají ani ránu. A také je vhodný na použití "do sterea" anebo jako osobního monitorového systému.

Do výstupu XLR stačí zapojit výkonový box, do něj pak další a do dalšího další a další... Box nese označení Bass Power Engine a obsahuje šedesátiwattový konec s jednou dvanáctkou a dvěma XLR zdířkami In a Out. Výrobce by mohl tento skvělý nápad dovést k úplné dokonalosti a nabídku rozšířit o přídavné boxy s desítkami, patnáctkami a hlavně osmnáctkami s variabilním výkonovým koncem od šedesáti do sto dvaceti wattů. Když už, tak už.

 

Čelní (grill) panel a ovladače sedmi hříchů

Kromě normálních ovladačů, jako jsou basy, středy, výšky a hlasitost koncového stupně (Level), jsou zde navíc parametry, které dělají SansAmp hodně zajímavým - Drive, Presence a veledůležitý Blend.

Hned první vlevo - Drive - je jako smilstvo. Do poloviny reguluje vstupní citlivost, od poloviny signál báječně "zprasí".

Blend je obžerství. Míchá přímý signál z nástroje (bypass) se signálem prohnaným okruhem SansAmp, imitujícím lampový předzesilovač. V minimu ale nevyřazuje korekce z činnosti, v maximu vyřazuje bypass. Natáčením "Blendu" zvuk roste a tloustne. Snad se do budoucna tento princip stane samozřejmou výbavou všech zesilovačů.

Ovladač Presence vnáší do zvuku světlo a zvýrazňuje atak.

 

Zvukové možnosti

Jak je z předchozího odstavce patrné, zvuk je lepší než výborný, v nastaveních umožňuje minimálně 21 krát 21 na sedmou kombinací. V manuálu je předtištěno deset vyobrazení nejvhodnějších nastavení pro slap, raggae, sólo a nastavení napodobující například SVT anebo Fender Bassman - hodně podobné, schází jenom lampová dynamika, dávám 80 % plus další příklady. Záleží jenom na vkusu majitele, eventuálně na použitém nástroji, snímačích, strunách, rukou, hlavě...

 

Neodym, váha, transport

Nebýt lehkého neodymového reproduktoru, transport tohoto komba pomocí jedné náhorní rukojetě by se proměnil v peklo. I tak je to na delší vzdálenosti poměrně náročné - z jedné strany je ucho díky hloubce bedny docela daleko, z druhé strany vám drápe kalhoty síťový vypínač a ovladače. Mám dojem, že stavebním kamenem pro stavbu šasi zde byla použita enormně těžká dřevotříska v kombinaci s překližkou. Jestli je to pravda, pak to má asi své důvody, kterých jsem zůstal ušetřen.

 

Tečka

Nástroje s aktivkou mohou generovat do zvuku víc šumu, kompenzací budiž přitažení Presence, výšek a Drive. Firmě Tech 21 v čele s panem Bartou držím palec a přeji hodně dalších zajímavých výrobků.

 

Info:

Tech 21 Landmark 120 je basové kombo, výkon 120 W, reproduktor Custom Eminence 300 W/16 , basy 80 Hz, středy 1 kHz, výšky 3,2 kHz, Made in USA, cena 24 400 Kč.

 

Plus:

zvuk

variabilita v nastavení zvuku

výborně posazené korekce

skvělý Blend

neodymový reproduktor

možnost řetězení přes D.I výstup

 

Mínus:

transportní ucho

umístnění větrací mřížky

Psáno pro časopis Muzikus